Leerlijnen CmK
Trias biedt binnen CmK-4 de volgende leerlijnen aan op scholen. Voor veel leerlijnen geldt dat deze, in afstemming met de scholen, op maat gemaakt worden om aan te sluiten op bepaalde thema’s of gewenste leercompetenties.
LEERLIJNEN
muziek
In de leerlijn muziek zijn kinderen op allerlei manieren met muziek bezig: van het bedenken en zelf maken van muziek tot aan het leren luisteren naar muziek. Al doende ontwikkelen zij hun muzikale vaardigheden: ze leren hun (zang)stem goed te gebruiken, ontwikkelen hun gehoor en werken aan hun motoriek en speelvaardigheden. Kinderen leren daarnaast over muziek als een onderdeel van onze cultuur, maar leren ook over muziek uit andere tijden en culturen. Tijdens de leerlijn wordt veel gezongen en gespeeld op allerlei leuke instrumenten.
- Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
- Aantal lessen: 5
muziektechnologie
Muziektechnologie is een leerlijn die de afgelopen jaren op maat is ontwikkeld voor één van de deelnemende CmK scholen en sindsdien veel populariteit heeft gewonnen. In de leerlijn staat het componeren van eigen muziek en het kritisch leren luisteren naar eigen werk en dat van anderen centraal. Leerlingen leren hun, natuurlijke of al verder ontwikkelde, muzikale vaardigheden om te zetten in hun eigen muziekproducties die zij maken op tablets of laptops.
- Voor wie is deze leerlijn? Vanaf groep 5.
- Aantal lessen: 5
beeldend
In de leerlijn beeldend staat het betekenis geven aan beeldende kunst centraal. Leerlingen doen dat door zelf beeldend werk te maken, maar ook door er samen naar te kijken en over te praten. Binnen de leerlijn kunnen allerlei beeldende producten aan bod komen: van foto’s tot architectuur en van mode tot beeldhouwen. Leerlingen leren werken met verschillende materialen en technieken en leren juist hun eigen ideeën vorm en betekenis te geven.
- Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
- Aantal lessen: 5 op school, of een bezoek aan Museum Rijswijk en 3 lessen op school
kunst, technologie en natuur
In deze lessenserie maken de leerlingen kunstwerken waarin technologie een rol speelt, met de natuur als inspiratiebron. Ze programmeren bijvoorbeeld Micro:bits, zodat ze hiermee de hoeveelheid licht van hun zelfgeschilderde fluorescerende kunstwerk kunnen meten, en ze leren werken met de Makey Makey.
- Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
- Aantal lessen: 5
theater
De leerlijn theater sluit naadloos aan bij de natuurlijke behoefte van leerlingen om spelenderwijs de wereld om zich heen te ontdekken. Leerlingen leren experimenteren met rollen en gebeurtenissen uit hun directe omgeving, maar ook niet-realistische situaties. Hierdoor leren leerlingen het verschil te zien tussen de theatrale werkelijkheid en de dagelijkse werkelijkheid. Leerlingen leren zichzelf expressief te uiten en leren tegelijkertijd van en over zichzelf, de ander en de omgeving. Het beoefenen van theaterlessen draagt bij aan het ontwikkelen van de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen.
- Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
- Aantal lessen: 5
dans
Dansen sluit aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van leerlingen, hun verbeeldingskracht en hun behoefte aan bewegen, fantaseren, ontdekken, creëren en het leren om hun lichaam te beheersen. In de leerlijn dans leren leerlingen onderzoek doen naar bepaalde thema’s en emoties. De leerling leert ook (door) te reflecteren op (eigen) dans en verschillende stijlen dans uit allerlei verschillende culturen. In gesprekken met de leerlingen wordt de samenhang in vorm en betekenis van dans besproken.
- Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
- Aantal lessen: 5