Ga direct naar de inhoud
En wat is jouw talent?

We hebben meer expertise binnen de school gekregen over lezen

Loes Reichenfeld in gesprek met Elly de Vries en Diane Koene over de Leerlijn Lezen & Literatuur

Basisschool De Driemaster te Voorburg doet al sinds 2016 mee met de Leerlijn Lezen & Literatuur, die gecoördineerd wordt door de Bibliotheek aan de Vliet.

Wat is er allemaal al gebeurd op het gebied van Lezen & Literatuur bij jullie op school?
We hebben veel meer expertise binnen de school gekregen over lezen. Elk jaar wordt het leesplan geëvalueerd en bijgesteld. De schoolbibliotheek is onlangs anders ingericht, waarbij het accent nu ligt op leesmotivatie en niet meer op technisch lezen. Er staat nu een mooie wegwijzer met allerlei genres en een kast waarin leerlingen en leerkrachten elkaar tips kunnen geven met boeken die zij mooi vonden. De leerkrachten hebben nu meer boekenkennis en vooral ook ideeën gekregen wat ze met de boeken kunnen doen. Het leesplezier is echt vergroot bij onze leerlingen door de samenwerking met de Bibliotheek.

Vanuit de jaarlijkse monitor die de Bibliotheek afneemt, bepalen we samen elk jaar andere speerpunten. Zo hebben we ons vorig jaar gericht op het aanschaffen van boeken gericht op de voorkeuren van de leerlingen en de leerkrachten. We hebben mooie series aangeschaft en hebben ook voor alle klassen boeken gekocht waarmee we klassikaal kunnen lezen uit hetzelfde boek en tegelijkertijd kunnen werken aan begrijpend lezen, technisch lezen en leesplezier.  

Waarmee willen jullie nu aan de slag binnen de Leerlijn Lezen & Literatuur?
Tijdens de coronaperiode is er helaas wel veel blijven liggen. We willen ons nu gaan richten op het inzetten van de snelle werkvormen van de Boekenkring, zodat elke leerkracht genoeg bagage heeft om heel kort iets met een boek te doen in de klas en een boek elke keer op een andere manier kan aanbieden. Ook willen we onze nieuwe leerkrachten wegwijs maken in het houden van een uitgebreide Boekenkring. Het is al een tijd geleden dat we deze training hebben gekregen en het is een werkvorm die heel erg aanspreekt.

Met de bovenbouw zijn we begonnen met Close Reading en ook daarbij kunnen we de expertise van de Bibliotheek goed gebruiken, zodat we ervoor kunnen zorgen dat de leerlingen hun leesmotivatie behouden. En verder gaan we met de onderbouw aan de slag met het samenstellen van boekentassen om mee te geven voor thuis. Ouders kunnen dan samen met hun kind een boek lezen en er over praten. We zetten met tekstloze prentenboeken ook in op de leerlingen die een andere taal thuis spreken, want praten over boeken kan met deze boeken heel goed in alle talen. Zo kunnen we deze boekentassen ook gebruiken voor onze schakelklassen.

Welk boek heeft op jullie als kind indruk gemaakt en hoe kwam dat?
Diane las zelf als ouder veel voor, maar geeft aan niet veel herinnering meer te hebben aan boeken uit haar jeugd. Ze ziet nog wel een boek voor zich over Peter & Petra met een paard op de voorkant. Grappig, want ze was geen paardenmeisje, in tegenstelling tot Elly die de hele serie over Bianca gelezen heeft van Yvonne Brill. Haar ouders lazen juist wel veel voor en daar heeft ze fijne herinneringen aan, vooral aan de boeken van Annie M.G. Schmidt, zoals Pluk van de Petteflet en Jip en Janneke.

Loes Reichenfeld is coördinator Leerlijn Lezen & Literatuur bij de Bibliotheek aan de Vliet. Elly de Vries is bovenbouwcoördinator en Diane Koene is onderbouwcoördinator, en beide zijn ze leescoördinator bij Basisschool De Driemaster te Voorburg.