Voor ieder kind een passend boek

Loes Reichenfeld in gesprek met Janneke Moeleker over de Leerlijn Lezen & Literatuur

Kindcentrum Snijders te Rijswijk doet al sinds 2013 mee met de Leerlijn Lezen & Literatuur, die gecoördineerd wordt door de Bibliotheek aan de Vliet.

Wat is er allemaal al gebeurd op het gebied van Lezen & Literatuur bij jullie op school?
We zijn begonnen met het op laten leiden van leerkrachten tot leescoördinator via de cursus Open Boek. Veel van onze leerkrachten hebben deze training inmiddels gevolgd, waardoor ze meer inzicht hebben gekregen hoe je boeken kunt inzetten op een andere manier. Dit werkte als een olievlek op de rest van het team, want ze droegen hun kennis op hen over. Boeken zijn hierdoor veel meer een onderdeel geworden van onze manier van lesgeven. Vooral het werken met nieuwe werkvormen, heeft ons veel gebracht. Zo hebben wij tweemaal mogen genieten van de inspirerende werkvorm Vertel eens van en met de Britse leesbevorderaar Aidan Chambers. We passen deze werkvorm veel toe om verdiepend met de leerlingen over boeken te praten. En ook de Boekenkring is een werkvorm die veel gebruikt wordt.
We hebben gemerkt dat we veel meer met boeken zijn gaan werken bij ons thematische onderwijs, waardoor lezen als vanzelfsprekend wordt ingezet om meer te weten te komen. De schoolbibliotheek is ook geprofessionaliseerd, waardoor er genoeg aanbod is en alle kinderen een eigen keuze kunnen maken in wat ze willen lezen. Ik ben ervan overtuigd dat er voor ieder kind wel een passend boek is te vinden.

Waarmee willen jullie nu aan de slag binnen de Leerlijn Lezen & Literatuur?
Helaas heeft het tijdens de coronatijd even stil gelegen en konden we geen teamtrainingen volgen en konden ook de bibliotheekouders niet helpen in de schoolbibliotheek. Onze focus lag even elders. Maar we hopen dat we weer met nieuw elan aan de slag kunnen, want we zien weldegelijk meerwaarde in onze deelname aan de Leerlijn Lezen & Literatuur, zoals de jaarlijkse monitor, de teamtrainingen, de advisering en de scholing van onze nieuwe leerkrachten. We willen graag een basis vastleggen waarmee wij willen dat elke leerkracht aan de slag kan, zodat ze een aantal werkvormen succesvol kunnen uitvoeren. Ook denken we dat het een goed idee is als onze bibliotheekouders een cursus kunnen ontvangen van de Bibliotheek om de leerlingen beter te kunnen begeleiden bij het zoeken van hun boeken.
Deelname aan de Leerlijn Lezen & Literatuur maakt het werken met boeken als een vanzelfsprekendheid. Het is niet extra, maar verrijkend. Als tip wil ik andere leerkrachten meegeven dat het handig is om een aantal succesvolle werkvormen in je bagage te hebben, die je dan op verschillende onderwerpen kunt toepassen. Beter twee werkvormen die je goed kent en succes opleveren, dan iedere keer iets nieuws verzinnen. Dit zorgt voor jezelf voor rust bij het voorbereiden en duidelijkheid voor de leerlingen. Bovendien zie je dat de werkvormen werken.

Welk boek heeft op jou als kind indruk gemaakt en hoe kwam dat?
Ik ben als kind tot aan de middelbare school voorgelezen en daar heb ik van genoten. Het plezier in lezen heb ik meegekregen van mijn ouders. Als kleuter kan ik me het prentenboek Borre en de nachtzwarte kat nog heel goed herinneren. Het bracht me warmte en ik voelde me welkom. En op latere leeftijd heeft Ronja de Roversdochter van Astrid Lindgren indruk op me gemaakt. Het liet me zien dat je veel kunt bereiken. Doordat ik ook voor het slapengaan zelf mocht lezen, was lezen voor mij een feestje. Want dat gaf me het gevoel dat ik nog langer mocht opblijven. Lezen heeft me veel gebracht.

Loes Reichenfeld is coördinator Leerlijn Lezen & Literatuur bij de Bibliotheek aan de Vliet Janneke Moeleker is coördinator startbouw en leescoördinator bij Kindcentrum Snijders