Leesmotivatiespel

Spelend aan de slag met leesmotivatie

Leesmotivatie is van belang om leerlingen (meer) te laten lezen, met plezier te laten lezen en beter te laten worden in lezen. Maar hoe zorg je voor leesmotivatie? De bibliotheek zet het werken aan leesmotivatie in als centrale pijler binnen de samenwerking met het onderwijs. Hoe doen ze dat? Door te gaan spelen.

Het ganzenbord boekenspel
''Welk boek raad ik aan tijdens vrij lezen aan mijn leerlingen? Hoe weet ik beter welke boeken in onze schoolbieb te vinden zijn?'' Dit zijn vragen die leerkrachten in ons samenwerkingsveld stellen. Vandaar dat we met een groot aantal scholen in aanloop naar de Kinderboekenweek 2023 aan de slag zijn gegaan met het Ganzenbord boekenspel van Tanja de Jonge. Tijdens het spel maakten leerkrachten kennis met 40 boeken rondom het thema 'Bij mij thuis'. Aan het eind van het spel deelden de deelnemers welk boek het meeste indruk op hen maakte. Het spel blijft in de school en is keer op keer in te zetten in de klas met boeken rondom allerlei thema’s of in de boekenkring.

Leesroute
Om meer inzicht te krijgen in de hulp die iedere leerkracht de leerlingen kan bieden om de leesmotivatie te vergroten, spelen we met het team het spel Leesroute van stichting Lezen.

Leesroute is gebaseerd op de leescirkel van Aidan Chambers. Je gaat samen leerlingen helpen in hun leesontwikkeling en merkt tegelijkertijd tegen welke obstakels je dan aanloopt. Hoe kun je elke leerling (van niet-lezer tot fervent lezer) verder brengen? Door samen het spel te spelen, ga je in gesprek met elkaar en kom je tot nieuwe inzichten.

Samenwerking Bibliotheek
Beide spellen (Ganzenbord en Leesroute) zetten wij in binnen onze structurele samenwerking met het onderwijs. Voor meer informatie neem contact op met een van de lees-mediaconsulenten van de bibliotheek.