Jullie horen er gewoon bij!

Jullie horen er gewoon bij

Loes Reichenfeld in gesprek met Michèle Palstra over de Leerlijn Lezen & Literatuur

Openbare Daltonbasisschool ‘t Prisma te Rijswijk doet al sinds 2016 mee met de Leerlijn Lezen & Literatuur, die gecoördineerd wordt door de Bibliotheek aan de Vliet.

Wat is er allemaal al gebeurd op het gebied van Lezen & Literatuur bij jullie op school?
Meedoen met de Leerlijn Lezen & Literatuur heeft ervoor gezorgd dat onze leerlingen en leerkrachten leesplezier hebben. Het technisch leesniveau en het begrijpend lezen is gestegen en er zijn maar weinig leerlingen en leerkrachten die niets met lezen hebben. We hebben korte lijntjes met de Bibliotheek, waardoor de leescoördinator het team kan enthousiasmeren en de leescampagnes ook in de agenda’s komen. We zijn helemaal vertrouwd geraakt met elkaar: ‘Jullie horen er gewoon bij’.

Waarmee willen jullie nu aan de slag binnen de Leerlijn Lezen & Literatuur?
Als Daltonschool willen we de verantwoording meer bij de leerlingen leggen, daar is nog wel winst te behalen. We hebben met leerlingen van groep 7 en 8 een Biebclub opgericht. Leerlingen mochten solliciteren en de gekozen kandidaten zijn aan de slag gegaan als ambassadeur van het lezen. De Biebclub bestaat uit vier leerlingen. Ze gaan de klassen rond, promoten boeken, geven advies en vragen aan leerlingen welke boeken er aangeschaft moeten worden voor de schoolbibliotheek. Een stapje verder is dat deze leerlingen een training van de Bibliotheek krijgen, zodat ze ook bij het lenen van boeken in de schoolbibliotheek kunnen adviseren. Voor het team willen we meer doen met voorlezen en er meer diepgang aan geven. Als aan het voorlezen een vervolg wordt gegeven, met betekenisvolle activiteiten, kunnen we het zinvoller inzetten. We hebben al een begin gemaakt om meer met de collega’s te lezen, met een boekenkast voor de collega’s zelf, zodat we het plezier in lezen vasthouden. En we zien dat het werkt. Voor de kerstvakantie had ik voor elke collega een boek (voor de klas) ingepakt dat ze konden lezen in de kerstvakantie. Het werd met veel enthousiasme ontvangen. Ik probeer elke keer iets anders te verzinnen, zodat je ze blijft prikkelen.

Welk boek heeft op jou als kind indruk gemaakt en hoe kwam dat?
Mijn moeder las altijd en was een inspiratiebron voor me. Zelf kan ik me nog heel goed herinneren dat ik gesmuld heb van Ronja de Roversdochter van Astrid Lindgren, ik heb het meerdere keren gelezen. En ook Op je kop in de prullenbak van Guus Kuijer staat me nog goed bij omdat ik daarmee de Voorleeswedstrijd won. Ik maak me wel zorgen om het voorbeeldgedrag van ouders. Want hoeveel ouders lezen nog? Laten wij een inspiratiebron zijn voor ouders.

Loes Reichenfeld is coördinator Leerlijn Lezen & Literatuur bij de Bibliotheek aan de Vliet Michèle Palstra is onderbouwcoördinator en leescoördinator bij Openbare Daltonbasisschool ’t Prisma.