Ga direct naar de inhoud
Lydia

In gesprek met Lydia Huisman, programmeur van de Rijswijkse Schouwburg

Behalve de verankering van cultuuronderwijs op de Rijswijkse scholen is ook de samenwerking met andere culturele partners van groot belang binnen CMK. Sinds de verhuizing naar het Huis van de stad Rijswijk heeft Trias nieuwe buren: de Rijswijkse Schouwburg. Reden genoeg voor een kop koffie met Lydia Huisman, programmeur van de Rijswijkse Schouwburg. Fien Kester interviewt Lydia over haar ervaringen met kunst en cultuur en over de Rijswijkse Schouwburg.

Wanneer kwam jij zelf als eerste in aanraking met cultuur? Kun je je herinneren wat dit met je deed?
“Mijn oma nam mij vroeger vaak mee naar het theater. Ik weet niet zo goed welke voorstellingen dat waren, maar ik herinner me wel het samen op pad gaan en de magie van het theater. Nu zijn de rollen omgedraaid en neem ik mijn oma mee naar het theater. De eerste keer dat ik dat deed was naar de dansvoorstelling Narnia van ISH Dance Collectie en de Junior Company van het Nationale Ballet. Het was zo bijzonder dat de film ineens tot leven kwam op het podium, het verhaal kwam zo dichtbij.”

Heeft dat je getriggerd om uiteindelijk iets in theater te doen?
“Op vroege leeftijd wilde ik graag de aandacht trekken. Toen mijn ouders 12,5 jaar getrouwd waren heb ik een Shakira-act voorbereid. Dat entertainen van andere mensen zat er al vroeg in. Nog steeds vind ik dat belangrijk. Alleen draag ik daar nu meer achter de schermen aan bij en maak ik mensen blij met wat wij aanbieden. Het gaat mij voornamelijk om de glimlach op iemand zijn gezicht.”

Waar ben je momenteel mee bezig bij de Schouwburg?
“Ik ben nu bezig met de programmering voor 2023-2024. Dit begint meestal anderhalf jaar van tevoren: dan wil je alvast de grote voorstellingen vastleggen. Als programmeur ga ik naar presentatiedagen van verschillende impresariaten. Zo kom ik op uiteenlopende plekken. Bij deze presentaties laten artiesten zichzelf zien met een preview van 10 à 15 minuten. Je zit met andere programmeurs en marketeers in de zaal en bekijkt het aanbod. Nadat ik alles heb gezien maak ik een afweging welke stukken ik in de Schouwburg wil programmeren. Dat hangt af van allerlei zaken. Ik kijk bijvoorbeeld naar variatie in het programma, maar ook of het bij ons profiel past en of het logistiek haalbaar is. In boekingsgesprekken met de impresariaten komen we vervolgens tot afspraken over de programmering.

We hebben bij de Rijswijkse Schouwburg geen eigen gezelschap, maar wel vaste gezelschappen die hier vaak spelen. Bijvoorbeeld het Rijswijks Jeugdtheater of Another Kind of Blue uit Den Haag. Bij ons monteren en bereiden zij hun voorstellingen voor. Zij zijn vaak in huis en voelen echt als onderdeel van de Schouwburg.

Daarnaast ben ik ook vaak gastvrouw voor de artiesten en de bezoekers. Het is fijn als zij kunnen vertellen wat ze van de voorstelling vonden. Als programmeur moet je altijd representatief zijn en contact houden met je partners. Mijn werk gaat niet alleen om de voorstellingen maar ook om de projecten die daar omheen liggen, bijvoorbeeld in het onderwijs. We zoeken de verbinding met de inwoners van de stad, we zijn er echt voor hen!”

Wat doet de Rijswijkse Schouwburg in het onderwijs?
“In samenwerking met Kunstgebouw bieden we een programma aan voor basisscholen. Met een Theater Toetje kunnen alle leerlingen uit Rijswijk jaarlijks één gratis voorstelling bezoeken. Op deze manier maken Rijswijkse kinderen kennis met theater en de mooie zalen van de Schouwburg. Voor veel kinderen is dit echt een beleving, zeker als zij met zo’n 250 leerlingen van andere scholen en groepen bij elkaar zitten.

We vragen ook het onderwijs om mee te denken over ons aanbod. Zo hebben we dit jaar een brainstormsessie georganiseerd met leerkrachten uit het basisonderwijs. Daar zijn we op het idee gekomen om het Theater Toetje aan te bieden tijdens de ‘Gouden Weken’ van het schooljaar. De eerste weken na de zomervakantie zijn belangrijk voor de groepsvorming van de nieuwe klas, dus het bleek handig te zijn om in deze periode een voorstelling in te plannen. We hebben toen een voorstelling gekozen met als onderliggend thema pesten. Dat paste heel goed bij de ‘Gouden Weken’ in het onderwijs. Voor de groep is het ook heel leuk om in die periode meteen een uitje te hebben met elkaar. Dat paste dus heel goed!

De laatste jaren komt het ook vaker voor dat groep-8-musicals bij ons op het podium opgevoerd worden. Dat is in coronatijd ontstaan en kon toen via een subsidie van fonds1818 bekostigd worden. Dat was natuurlijk heel erg gaaf! Er zijn ook scholen blijven hangen: zij komen bij ons terug voor hun groep-8-musicals.

Met middelbare scholen in de omgeving zijn we steeds meer aan het samenwerken. Vaak komen ze met een vraag naar een bepaalde voorstelling bij ons en kunnen wij hen ook een mooie korting aanbieden. Hierbij dus ook vooral een oproep aan scholen: stuur vooral je interesse aan ons door. Dan kunnen we samen organiseren dat jullie school straks bij ons in de zaal zit! Kinderen kunnen bijvoorbeeld ook een voorstelling bekijken en later in het jaar zelf het podium gebruiken om een optreden te geven. Hoe gaaf is dat?!”

Wat zie jij gebeuren bij kinderen die theater kijken?
“Die reageren heel vaak tijdens een voorstelling! Dat is echt een verschil tussen kinderen en volwassenen die theater kijken. En dat is juist heel positief! Kinderen zijn heel reactief. Dat maakt het wel echt anders dan een voorstelling voor volwassenen en dat is erg leuk om te zien. In het begin vroeg ik me af of die reactiviteit wel goed was. Ik maakte me zorgen over of de acteurs dan wel konden spelen. Maar die zijn er juist op gericht om reactie uit te lokken. Ik vind het ook altijd leuk als er muziek in de voorstelling zit: dan gaan kinderen helemaal uit hun dak. Ze gaan er helemaal in op!”