Extra begeleiding voor scholen bij gebruik van lesmethodes

Hoe werk ik met mijn methode beeldend/ muziek?

Een sessie voor leerkrachten

Trias heeft, door jarenlange samenwerking met bijna alle basisscholen in Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, een redelijk goed zicht op hoe het kunstonderwijs in de disciplines beeldend, dans, muziek en theater vorm krijgt op de scholen. Op veel scholen worden de beeldende lessen gegeven door de groepsleerkrachten zelf. Soms is er ook een vakdocent in dienst en krijgen de kinderen wekelijks een les beeldend. Hetzelfde geldt voor muziek en op één school voor dans. Het komt ook vaak voor dat kunstlessen verzorgd worden door Trias of een andere culturele aanbieder. Hierbij is er meestal sprake van lessenseries van tussen de 6 en 20 lessen.

Als je experts in huis hebt voor het geven van kunstvakken is dat natuurlijk heel mooi. Van groepsleerkrachten valt niet te verwachten dat ze van alle markten thuis zijn. Tegelijkertijd vinden wij het zonde om kunstonderwijs te laten staan of vallen bij de aanwezigheid van vakdocenten. Niet iedere school heeft immers de middelen om een vaste vakdocent in dienst te nemen, en al helemaal niet voor meer dan één discipline.

Expertise is ook te vinden in methodes, zowel digitaal als in boekvorm. Voor alle kunstdisciplines bestaan prima methodes die veel houvast kunnen bieden aan groepsleerkrachten, bijvoorbeeld Eigenwijs, 123ZING, Muziekinschool.net, Crea in een notendop en Laatmaarleren.nl. Onze ervaring is echter dat er in methodes zoveel lesideeën staan dat groepsleerkrachten het lastig vinden hier een keuze uit te maken. Wat wij ook regelmatig horen is dat leerkrachten het lastig vinden om in te schatten welke lessen zullen aanslaan en welke niet.

Trias kan leerkrachten hierbij helpen door op school langs te komen en aan (een deel van) het leerkrachtenteam handvatten te bieden voor hoe het best gewerkt kan worden met de methode die op school aanwezig is. Wij kunnen ook adviseren en informeren over de aanschaf van een nieuwe methode. In eerste instantie kunnen wij dit aanbieden voor de disciplines beeldend en muziek. Graag vernemen wij ruim van tevoren welke methode we tijdens de sessie gaan bespreken. Voor scholen die deelnemen aan CmK is de sessie gratis. Voor niet aan CmK-deelnemende scholen is de prijs op aanvraag.

Aanmelden: Stuur een e-mail naar onderwijs@stichting-trias.nl onder vermelding van ‘Begeleiding methode’, je voor-en achternaam en naam van de school.