Deskundigsheidsbevordering

Cursussen deskundigheidsbevordering uitgelicht

Gitaarexpertise: een akkoord voor muzikale ontwikkeling op CBS Melodie.

Trias biedt ieder schooljaar diverse cursussen deskundigheidsbevordering voor groepsleerkrachten aan. Zo’n cursus bestaat uit direct toepasbaar afgebakend materiaal om met leerlingen in de klas te gebruiken. We zijn ooit begonnen met ‘Muziek in de Klas’ en ‘Gitaar in de Klas’, opgevolgd door ‘Beeldend in de Klas’. Na de kerstvakantie starten we met nóg een nieuwe discipline in de vorm van ‘Theater in de Klas’.

Op 5 september is ‘Gitaar in de Klas’ van start gegaan, en inmiddels zijn er alweer 6 lessen achter de rug. De drukbezochte gitaargroep bestaat voor een deel uit groepsleerkrachten van CBS Melodie uit Rijswijk. Maar liefst vijf toegewijde groepsleerkrachten kunnen met trots zeggen dat ze de snaren kunnen laten zingen. Zingen speelt een cruciale rol in de schoolomgeving.

Directeur Kajel Singh draagt muziek een warm hart toe. De school heeft al een muzikale naam en nu komt muziek nog meer tot leven in de klaslokalen. Liedjes bevorderen de taal en taal zit in muziek. Een gitaar is een mooie aanvulling om het zingen te stimuleren. Maar liefst 4 lokalen zijn voorzien van een gloednieuwe schoolgitaar die staat te schitteren in de hoek van de klas.

Directeur Kajel Singh: “De kinderen zien zo’n gitaar van dichtbij waardoor het tastbaar wordt. Cultuuronderwijs zit bij ons verweven door het hele lespakket. Samenhang met andere vakken maakt dat het gaat leven. Wij hebben een doorgaande leerlijn muziek en willen er ieder kind mee in aanraking brengen. Verankering is een belangrijke pijler om in de toekomst op te steunen. Mede daarom is het een mooi gegeven dat het team actief betrokken is bij cultuurparticipatie.”

Zijn er bij jou op school ook collega’s die het leuk vinden om deel te nemen aan een cursus deskundigheidsbevordering? Dan is het mogelijk om je vanaf nu al aan te melden door een mailtje te sturen naar: onderwijs@stichting-trias.nl. De cursussen zijn gratis te volgen voor medewerkers van scholen die deelnemen aan CmK. Voor deelnemers van andere scholen geldt het tarief van 75,- euro voor deelname aan de cursus Theater in de Klas en 95,- euro voor deelname aan de cursussen Gitaar in de Klas voor gevorderden of Beeldend in de Klas. Vermeld hierbij je naam, naam van de school en je gewenste cursus.

Aankomende cursussen vinden plaats op locatie van Trias in het Huis van de stad (Rijswijk) op de volgende data:

• Theater in de Klas
    Elke donderdag van 11 januari t/m 15 februari 2024 van 16.00 tot 17.00 uur.
    Docent: Willemijn Nowee

• Gitaar in de Klas voor gevorderden
    Je hebt voorkennis of je hebt aan de beginnerscursus ‘Gitaar in de Klas’ deelgenomen
    Elke dinsdag van 23 januari t/m 2 april 2024 van 16.15 tot 17.15 uur.
    Docent: Patrick Tranquille

• Beeldend in de Klas
    Elke maandag van 26 februari t/m 26 april 2024 (behalve op maandag 1 april) van 16.00 tot 17.30 uur.
    Docent: Melinda Koopman en Elianne Rook

Ga voor meer informatie naar onze pagina 'Trainingen leerkrachten'.