Ga direct naar de inhoud
museum rijswijk

Cultuurinstelling uitgelicht: Museum Rijswijk

Scholen en andere organisaties weten Museum Rijswijk de laatste jaren gelukkig steeds vaker te vinden. Het is het museum voor alle Rijswijkers en de directe omgeving. Astrid Huitker (educatie- en publiekbegeleiding) hoopt dat iedereen zich welkom en thuis voelt. Schoolgroepen blijken het fijn te vinden dat het museum dichtbij en overzichtelijk is, niet te groot en niet te klein, genoeg te zien en te ervaren aan kunst van het hoogste niveau.

Een museumbezoek en kunstbeleving functioneert binnen een school vakoverstijgend; geschiedenis komt aan bod, sociaal emotionele ontwikkeling en taalontwikkeling wordt gestimuleerd en de blik op zichzelf en de wereld wordt gevormd. Bij de steeds wisselende tentoonstellingen in Museum Rijswijk is er voor elke leeftijd een passend programma. Daarnaast kan de leerkracht aangeven wat er op dit moment in de klas speelt en waar de focus in de les op moet liggen. Dit maatwerk maakt het zo leuk en succesvol.

ONDERBOUW
Veel klassen in de onderbouw zijn bezig met het thema kunst. Een bezoek aan een museum hoort daar natuurlijk bij. Er gaat niets boven kunst in het echt zien en beleven. Het is geweldig om met jonge kinderen door het museum te lopen en te praten met elkaar over wat we zien. Vaak verrassen ze met hun originele blik en kunnen ze in een begeleid gesprek heel goed aangeven wat belangrijk is; in het kunstwerk en voor zichzelf.

Door met elkaar kunst te beleven leren leerlingen van alle leeftijden de wereld en zichzelf wat beter kennen en ontwikkelen meer begrip voor een ander. Daarom is het ook goed dat leerlingen na het kijken en verwoorden met hun handen aan de slag gaan. Museum Rijswijk heeft een ruim atelier waar ze hun opgedane kennis meteen zelf kunnen verwerken. De prachtige achtertuin wordt ook vaak gebruikt voor opdrachten en pauzes waarin ze even lekker kunnen bewegen.

MIDDEN- EN BOVENBOUW
De midden- en bovenbouw staan natuurlijk steeds meer in de maatschappij en hebben behoefte aan een ander verhaal. Bijna alle groepen 5 van Rijswijk komen elk jaar in Museum Rijswijk via het Erfgoedspoor. Dit voor scholen kosteloze project biedt de leerlingen een aantal jaar achter elkaar een samenhangend verhaal over de geschiedenis van hun eigen woonomgeving. Het is een mooi voorbeeld van een duurzame samenwerking van culturele instellingen en gemeente. In de les in Museum Rijswijk leren zij van een historisch goochelaar over de manier waarop we dingen weten van vroeger en hoe ze die in hun eigen omgeving kunnen herkennen. Een deel van de les is in het museum, de rest is buiten in de historische omgeving rond de Oude Kerk. Het verhaal over de geschiedenis wordt verweven met alle goocheltrucs en wordt hierdoor de leerlingen heel vanzelfsprekend opgenomen.

PAPIER EN TEXTIEL
Museum Rijswijk heeft naast Erfgoed nog twee belangrijke gezichten: Papier en Textiel. Al onze beeldende kunsttentoonstellingen hebben met deze materialen te maken. Elk jaar is er in de zomer/herfst een grote tentoonstelling met veel verschillende werken van papier of textiel. Deze Biënnales hebben ook een thema, dit jaar zal de Textiel Biënnale over Voedsel gaan. Dit is ook voor kinderen zeer toegankelijk omdat het zintuiglijk is, heftige reacties kan oproepen maar ook over hun dagelijkse wereld gaat én hun toekomst. Het bezoeken van de tentoonstelling kan in samenwerking met Museum Rijswijk uitgebreid worden met workshops of opdrachten op school rond het thema Voedsel. Om de scholen te kunnen ontvangen duren deze tentoonstellingen tegenwoordig tot half november.

KUNST IN SCHOOL
Museum Rijswijk is ook initiatiefnemer van het project Kunst in School, samen met Trias en de Kunstuitleen, waarbij de hele school zich een week lang onderdompelt in de beeldende kunst. Ook dit heeft een doorlopende leerlijn en geeft de leerkracht handreikingen hoe ze de beeldende kunst lessen op school nieuwe prikkels kunnen geven.

MUSEUM RIJSWIJK + JIJ
Er is dus veel mogelijk en niks ligt vast. Tijdens de huidige sluiting van musea komt Museum Rijswijk bijvoorbeeld graag in de klas. Het museum beweegt graag mee en kan zich ook goed voorstellen dat een leerkracht soms het meest gebaat is bij een kant-en-klare les, uitgevoerd door professionals om de werkdruk te verlagen. Het enige dat wél vaststaat is de overtuiging dat een museumbezoek voor elke leeftijd een verrijking is. Astrid Huitker (educatie- en publiekbegeleiding) praat graag verder hoe ze die ervaring zo betekenisvol mogelijk kan maken.
 

ASTRID HUITKER
Educatie- en publiekbegeleiding
astridhuitker@museumrijswijk.nl

OVER ASTRID
'Als kind woonde ik in een klein dorp met weinig cultureel aanbod. De bibliotheek was als een oase in de woestijn voor mij. Ik las alles wat los en vast zat en leefde in veel parallelle werelden; in mijn beleving reisde ik de hele wereld over, leefde ik in alle tijden en leerde ik heel veel mensen kennen. Ik ging langzamer lezen als ik een mooi boek bijna uit had, dan wilde ik er geen afscheid van nemen.'

'Toen ik wat ouder werd fietste ik wat verder naar een grotere bibliotheek. Daar ontdekte ik met een schok dat er oneindig veel boeken waren die ik nog nooit gelezen had. Ik kreeg een dubbel gevoel; een beetje moedeloos omdat ik me realiseerde dat ik tijdens mijn leven niet alle boeken op de wereld zou kunnen lezen (dat dacht ik bijkbaar), maar tegelijkertijd een enorme vreugde over die enorme voorraad aan leesplezier.'

'Daarnaast ontdekte ik door een vriendelijke medewerker hoe belangrijk het is als iemand ziet hoe graag je iets doet en je daarin verder op weg kan helpen. Een pleidooi voor de mogelijkheid dus om te struinen door bibliotheek of museum en aardige mensen! Ik ontdek mezelf en de wereld nog steeds via boeken en heb nog steeds een ongekend gevoel van luxe als er een stapel boeken op me ligt te wachten om opengeslagen te worden.'