Ga direct naar de inhoud
En wat is jouw talent?

CmK school uitgelicht: Parkrijk

Kunst en cultuur aan de basis van een brede ontwikkeling.

Directeur Anneloes van de Graaff vertelt over de snelle ontwikkeling en groei die Montessorischool IKC Parkrijk mee maakt en hoe belangrijk cultuuronderwijs is binnen het Montessori onderwijs. 

Voor sommigen klinkt Montessorischool Parkrijk misschien niet zo bekend in de oren. Dat is niet zo gek, aangezien de school ongeveer 3,5 jaar geleden opgericht is met twee klassen op een tijdelijke locatie in nieuwbouwwijk Rijswijk Buiten. Parkrijk zit inmiddels net een paar maanden in een gloednieuw en duurzaam schoolgebouw met tien klassen. De verwachting is dat in het schooljaar 2022-2023 zelfs dertien klassen zullen starten. Tijdens het ontwerpen van het nieuwe gebouw is telkens nagedacht over wat er nodig is om cultuureducatie mogelijk en zichtbaar te maken op de school. Zo vormt bijvoorbeeld een tribunetrap het hart van de school en heeft elke klas onlangs hier al een theaterpresentatie gegeven aan de rest van de school. 

Als Integraal Kind Centrum (IKC) komen leerlingen van 0 tot 3 jaar in het kinderdagverblijf en volgen de leerlingen vervolgens in domeinen (onderbouw, middenbouw en bovenbouw) het basisschooltraject. Anneloes vertelt dat cultuuronderwijs heel goed past bij het Montessori onderwijs wat de school aanbiedt. Montessori onderwijs gaat uit dat het onderwijs niet alleen bijdraagt aan de cognitieve ontwikkeling, maar dat juist een brede ontwikkeling met ruimte voor vrije keuzes van de leerlingen belangrijk is.

Cultuuronderwijs draagt ontzettend bij aan deze ontwikkeling. Het is volgens Anneloes belangrijk dat je als school een breed scala aan cultuuronderwijs biedt, aangezien het ene kind zich bijvoorbeeld echt persoonlijk kan ontwikkelen tijdens de muzieklessen, maar een ander kind bijvoorbeeld juist meer waarde aan theater of literatuur hecht. Ook het regelmatig bezoeken van bijvoorbeeld musea of het theater zijn volgens haar cruciaal voor de ontwikkeling. Montessorischool Parkrijk doet dit jaar voor het tweede jaar mee met Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). Aansluiten bij CmK was een keuze die makkelijk was gemaakt volgens Anneloes en waar de school geen spijt van heeft.

"Geweldig dat Trias en culturele organisaties een goed aanbod en goed opgeleide vakdocenten hebben, want als schoolleerkracht kun je veel maar zo goed muziekles, theaterles of beeldend les geven als mensen die daarvoor zijn opgeleid kun je gewoon niet. We kunnen veel kennis binnenhalen door vakdocenten in te huren."

Parkrijk heeft naast de CmK lessen ook andere cultuurlessen in hun programma opgenomen. Zo biedt Trias het hele jaar door cultuurlessen aan met in elk blok weer een nieuwe discipline, waarbij elk blok wordt afgesloten met een presentatie aan de school op de tribunetrap. Parkrijk volgt verder ook bij onder andere Bibliotheek aan de Vliet en meerdere musea cultuurlessen, waarbij veelal wordt gekeken naar wat past bij het kosmisch onderwijs wat de school aanbiedt. Daarnaast heeft elke klas een atelier wagen staan en hebben kinderen de vrijheid om gedurende de week bijvoorbeeld zelfstandig te tekenen of schilderen.
 

ANNELOES VAN DE GRAAFF
Directeur Montessorischool Parkrijk
montessorischoolparkrijk.nl

"In de lockdown zaten mijn drie kinderen, die allemaal op de middelbare school of universiteit zitten, natuurlijk thuis. Zij hebben echt de hele lockdown gevuld met tekenen, creatief dingen in elkaar plakken, koken, noem maar op! Dat laat zo zien dat als je als mens op jezelf aangewezen bent dat kunst en cultuur en creatief bezig zijn je gewoon door dingen heen sleept. Ik denk dat je veel gelukkiger wordt als mens door kunst en cultuur. En dat wil je voor alle kinderen; dat ze een gelukkig mens worden in deze wereld."