Suzan Lutke

Atelier Creativiteit met Suzan Lutke

"Creatief ontwaken: Een reis door de universele vorm van creativiteit" Ontdek, verbind en creëer met Suzan Lutke tijdens de inspirerende atelierbijeenkomst op dinsdag 21 november.

“Een aantal jaren geleden mocht ik een workshop bijwonen van Suzan Lutke op Trias. Het inspirerende en enthousiaste karakter van Suzan is mij in al die jaren nog bijgebleven. Ik ben daarom ook verheugd om te kunnen mededelen dat Suzan op dinsdag 21 november een atelier komt geven over creativiteit en het creatieve proces. Het creatieve proces ‘an sich’ is volledig disciplinevrij te benaderen. Wanneer we puur vanuit creativiteit als vertrekpunt denken, dan hoeven we geen dansers te zijn om onze expressie te tonen in beweging, hoeven we geen stillevenschilders te zijn om iets op papier te ontwerpen en hoeven we geen topmuzikanten te zijn om iets te creëren met geluid en instrumenten.” – Vanessa Brockotter, coördinator cultuuronderwijs bij Trias.

Suzan heeft meerdere boeken geschreven over creativiteit en de benadering en begeleiding van het creatieve proces. Creatief denken is erg belangrijk in een wereld die in hoog tempo verandert en waarin veel aanpassingsvermogen gevraagd wordt van mensen. Suzan ziet zichzelf als een bruggenbouwer tussen de kunstwereld waarin het belang van creativiteit voor iedereen vaststaat en de wereld van onderwijs waarin creativiteit veel meer een plek zou kunnen krijgen. Vanuit haar geheel eigen zienswijze benoemt zij in haar boek ‘Leren van Kunst’ de benadering van creativiteit vanuit diverse invalshoeken (en) in de breedste zin van het woord. Aan de hand van sprekende praktische voorbeelden, wordt in dit handboek de basis gelegd voor 21e-eeuws pedagogisch-didactisch handelen waarvan creativiteit de spil vormt. In het atelier Creativiteit op dinsdag 21 november geeft Suzan Lutke handvatten om het creatieve proces bij leerlingen te begeleiden. Creatief denken kan op scholen niet alleen worden ingezet bij kunstvakken, maar juist ook bij burgerschap, taal en wetenschapsvakken.

Datum: dinsdag 21 november 2023
Locatie: Trias Studio, Huis van de stad Rijswijk, Generaal Spoorlaan 2, Rijswijk
Inloop: vanaf 15.45 uur. Tijd: 16.00-17.30 uur
Aanmelden: Stuur een email naar onderwijs@stichting-trias.nl onder vermelding van atelier Creativiteit, je voor-en achternaam en naam van de school. Deze bijeenkomst is bedoeld voor iedereen die zich welkom voelt: ICC’ers, contactpersonen cultuur, groepsleerkrachten en schooldirecties.