Ga direct naar de inhoud
Ieder kind cultuur

primair onderwijs

Bij Trias in het onderwijs staat de vraag van de school altijd centraal. Trias werkt met de school aan een programma dat zo goed mogelijk bij de wensen van de school aansluit.

We gaan met de school in gesprek en stellen een programma samen op basis van de wensen, curriculum en de doelen van de school, passend bij de vorm van het onderwijs dat wordt gegeven. Met onze ruime ervaring met cultuuronderwijs kunnen wij elke school professioneel begeleiden in het samenstellen van een workshop, project of leerlijn. Wij geloven namelijk dat elk kind de kans moet krijgen om zijn of haar creativiteit optimaal te ontwikkelen.  
 

OPZET VAN EEN WORKSHOP, PROJECT OF LEERLIJN

oriëntatie

Met de contactpersoon van de school bespreken we de wensen van de school, bekijken de mogelijkheden binnen en buiten de school en stellen het budget vast. In gesprek bespreken we de inhoud van de lessen, de doelen, thema’s en belangrijke competenties waar we aan werken, evenals de rol van de groepsleerkracht tijdens de les.

uitwerking in een plan

Met de contactpersoon van de school bespreken we de wensen van de school, bekijken de mogelijkheden binnen en buiten de school en stellen het budget vast. In gesprek bespreken we de inhoud van de lessen, de doelen, thema’s en belangrijke competenties waar we aan werken, evenals de rol van de groepsleerkracht tijdens de les.

  • beknopte beschrijving van de inhoud van de workshop, het project of de leerlijn
  • afspraken met betrekking tot leerdoelen, thema’s en rolverdeling
  • praktische zaken zoals lesrooster, lesdata en gegevens van vakdocenten
uitvoering van de activiteiten
evaluatie met groepsleerkrachten middels een korte enquete
evaluatie met de contactpersoon middels een gesprek

LEERLIJNEN

muziek

In de leerlijn muziek zijn kinderen op allerlei manieren met muziek bezig: van het bedenken en zelf maken van muziek tot aan het leren luisteren naar muziek. Al doende ontwikkelen zij hun muzikale vaardigheden: ze leren hun (zang)stem goed te gebruiken, ontwikkelen hun gehoor en werken aan hun motoriek en speelvaardigheden. Kinderen leren daarnaast over muziek als een onderdeel van onze cultuur, maar leren ook over muziek uit andere tijden en culturen. Tijdens de leerlijn wordt veel gezongen en gespeeld op allerlei leuke instrumenten.

  • Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
  • Aantal lessen: 6
muziektechnologie

Muziektechnologie is een leerlijn die de afgelopen jaren op maat is ontwikkeld voor één van de deelnemende CmK scholen en sindsdien veel populariteit heeft gewonnen. In de leerlijn staat het componeren van eigen muziek en het kritisch leren luisteren naar eigen werk en dat van anderen centraal. Leerlingen leren hun, natuurlijke of al verder ontwikkelde, muzikale vaardigheden om te zetten in hun eigen muziekproducties die zij maken op tablets of laptops.

  • Voor wie is deze leerlijn? Vanaf groep 5.
  • Aantal lessen: 6
beeldend

In de leerlijn beeldend staat het betekenis geven aan beeldende kunst centraal. Leerlingen doen dat door zelf beeldend werk te maken, maar ook door er samen naar te kijken en over te praten. Binnen de leerlijn kunnen allerlei beeldende producten aan bod komen: van foto’s tot architectuur en van mode tot beeldhouwen. Leerlingen leren werken met verschillende materialen en technieken en leren juist hun eigen ideeën vorm en betekenis te geven.

  • Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
  • Aantal lessen: 6
kunst & technologie

In de leerlijn kunst & techniek geven we een technische draai aan alles wat beeldende kunst is. In samenwerking met Trias gaan we op zoek naar hoe we technologische middelen kunnen inzetten in de beeldende lessen om de beeldende producten nóg meer tot leven te wekken.

  • Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
  • Aantal lessen: 6
theater

De leerlijn theater sluit naadloos aan bij de natuurlijke behoefte van leerlingen om spelenderwijs de wereld om zich heen te ontdekken. Leerlingen leren experimenteren met rollen en gebeurtenissen uit hun directe omgeving, maar ook niet-realistische situaties. Hierdoor leren leerlingen het verschil te zien tussen de theatrale werkelijkheid en de dagelijkse werkelijkheid. Leerlingen leren zichzelf expressief te uiten en leren tegelijkertijd van en over zichzelf, de ander en de omgeving. Het beoefenen van theaterlessen draagt bij aan het ontwikkelen van de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen. 

  • Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
  • Aantal lessen: 6
dans

Dansen sluit aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van leerlingen, hun verbeeldingskracht en hun behoefte aan bewegen, fantaseren, ontdekken, creëren en het leren om hun lichaam te beheersen. In de leerlijn dans leren leerlingen onderzoek doen naar bepaalde thema’s en emoties. De leerling leert ook (door) te reflecteren op (eigen) dans en verschillende stijlen dans uit allerlei verschillende culturen. In gesprekken met de leerlingen wordt de samenhang in vorm en betekenis van dans besproken.

  • Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen.
  • Aantal lessen: 6
filmeducatie (i.s.m. IFFR)

De huidige generatie leerlingen groeit op met de beleving van en het kijken naar beelden. In de leerlijn filmeducatie leren leerlingen kritischer te kijken naar hun eigen filmgedrag, te reflecteren op allerlei soort film en leren ze ook zelf film maken. Film is een krachtig medium om een eigen verhaal en werkelijkheid in beeld en geluid te vertellen en de creatieve vaardigheden van leerlingen te vergroten. Leerlingen leren het verkennen van (eigen) emoties en ervaringen, worden zich bewust dat film de grens vervaagt tussen wat echt en onecht is en ervaren binnen de leerlijn een rijkdom aan culturen en geschiedenis.

  • Voor wie is deze leerlijn? Voor alle groepen. Er is keuze uit drie verschillende leerlijnen:
    • Groep 6/7/8
      • Kick-off: film kijken in bioscoop of op school (1,5 uur)
      • Workshop(s): film maken op school (1,5 uur)
    • Groep 3/4/5
      • Kick-off: film kijken in bioscoop of op school (1,5 uur)
      • Workshop(s): film maken op school (1,5 uur)
    • Groep 1/2
      • Kick-off: film kijken in bioscoop of op school (1 uur)
      • Workshop(s): film maken op school (45 minuten) 
  • Minimaal aantal lessen? Minimaal 1 les film kijken & minimaal 1 les film maken.
     

ATELIERS & WORKSHOPS

Een cultuurdag, invulling van een feestweek, hulp bij het maken van de eindmusical of een gouden eeuw thema op school? Wij denken graag mee hoe we met theater, nieuwe media, muziek of bijvoorbeeld dans dergelijke thema’s en activiteiten kunnen invullen. We inspireren je graag met een aantal voorbeelden en gaan graag in gesprek.

lijflied van de school

Bij de opening van het nieuwe schoolgebouw zongen de kinderen van basisschool de Piramide uit Rijswijk het nieuwe schoollied, geschreven en aangeleerd door Trias docente Suzanne Ypma.

musical training

De kinderen van groep 8 zijn aan het einde van het schooljaar druk in de weer met het maken van de eindmusical. Dat nemen ze uiterst serieus. Om de kinderen en ook de leerkrachten te ondersteunen en te begeleiden in het proces, komt er een Trias docent naar de school toe die de kinderen leert hoe ze op het podium moeten staan. Borst vooruit, publiek aankijken en gaan!

arties workshop

Zomerfeest, opening, culturele middag, wat de aanleiding ook is, een arties workshop is altijd leuk. De kinderen maken met verf en krijt een kunstwerk op de stoep en nemen zelf plaats in het kunstwerk. Leuk om de resultaten te bundelen in een fotoboek!